Jogos Digitais e Multimédia | Games and Multimedia
Jogos Digitais e Multimédia | Games and Multimedia
Apresentação do curso
A licenciatura em Jogos Digitais e Multimédia | Games and Multimedia oferece aos seus estudantes o seguinte plano de formação:
- Primeiro ano dedicado ao desenvolvimento de jogos 2D;
- Segundo ano dedicado ao desenvolvimento de jogos 3D;
- Terceiro ano focado em conceitos avançados e especialização.
Existem várias unidades curriculares opcionais, baseadas nas preferências dos estudantes. Em cada ano letivo, os estudantes realizam um projeto. No final do curso, os estudantes podem escolher entre um projeto final ou um estágio.
Todas as unidades curriculares são lecionadas em inglês.
Candidata-te a este curso e sê uma das contempladas pelas Bolsas de incentivo “GIRLS STEAM”.
sabe mais em Impulso JOVEM | Bolsas “GIRLS STEAM”
Coordenador do curso
Anabela Gonçalves Rodrigues Marto
coord.jdm.estg@ipleiria.pt
Código
Escola
Cidade
Idioma
Regime
Duração
Vagas
Contingente geral: 50
Contingente internacional: 10
Registo DGES
Objetivos
Formar profissionais para as áreas dos videojogos e da produção multimédia.
Os licenciados terão as competências necessárias para trabalhar nas diversas fases de construção de um jogo digital (conceção, programação, criação artística, quality assurance), assim como em outros tipos de produção multimédia (software interativo, aplicações web, aplicações móveis, etc.).
Área de estudo
Multimédia
Saídas Profissionais
- Game Designer
- Programador de Jogos
- Artista 2D/3D
- Game Tester
- Técnico de Multimédia
Plano curricular
- 1º Ano
- 2º Ano
- 3º Ano
Código | Nome | Semestre | ECTS | Duração |
---|---|---|---|---|
2297201 | Drawing | S1 | 4 | 45 h |
1. Graphic diary and the importance of continuous drawing practice 2. Introduction to drawing tools and techniques 2.1 Drawing materials: using pen and pencil 2.2 Line, curve, contour and shape. 2.3 Shading: Hatching and Cross Hatching 3. Observational drawing and perspective 3.1 Human body drawing: proportions and anatomy 3.2 Observational drawing of the human body 3.3 Perspective drawing techniques 3.4 Vanishing point perspective 3.5 Lights and shadows | ||||
2297202 | Game Design | S1 | 6 | 60 h |
1. Game Design for games | ||||
2297203 | Introduction to Programming | S1 | 6 | 75 h |
1. Introduction to Programming: | ||||
2297204 | Mathematical Foundations for Games | S1 | 6 | 60 h |
0. Basic concepts of sets, maps and relations. 2. Vector calculus: representing points and vectors in an orthonormal referential; norm of a vector, vector operations: addition, scalar-product, standardization and polar form, inner and outer product, mixed product, quaternions; lines and planes: equations and relative positions; circles and spheres. 3. Matrices: definitions and classification of matrices. Matrix operations and their properties. Inverse of a matrix. Transpose of a matrix. Determinant of a matrix. Gaussian elimination. 4. Linear transformations: rotation, translation, reflection, scaling and projection; systems of linear equations. | ||||
2297205 | Digital Image | S1 | 6 | 60 h |
1. Introduction to Digital Image – Creating graphical shapes for Character Design - Photomashing and Photobashing techniques | ||||
2297206 | English | S1 | 2 | 30 h |
1. English as a lingua franca | ||||
2297207 | Game Programming | S2 | 7 | 90 h |
1. Coding standards and best practices 2. Abstraction 3. Encapsulation 5. Inheritance 6. Polymorphism 7. Script Lifecycle 8. Collision detection 9. Optimization | ||||
2297208 | 2D Art I | S2 | 4 | 45 h |
1. Concept Art. • Environment and Scene design. • Character Design. 2. Digital illustration. • Digital illustration tools. • Composition 3. In Game Art • Design and setup of characters. • Design of sprites and spritesheets. • Background design – Textures and tiles. – Level design. | ||||
2297209 | Principles of Animation | S2 | 5 | 60 h |
1. Animation Techniques | ||||
2297210 | User Interface Design | S2 | 4 | 45 h |
1 – Types of User Interfaces 2 - Less is More - Immersive tutorials 3 – Prototype UX – User Experience Design . UI vs UX Design 4 – Visual Design UI – User Interface . Color palette for UI . Typography for screen | ||||
2297211 | 2D Game Project | S2 | 10 | 75 h |
The subject does not have defined contents, since it depends on the project that each student (or each group of students) develops. In fact, there are multiple proposals: one per group of three students. Any different team size must be treated as an exception and can only be admitted by means of a documented justification. The professor responsible for the curricular unit is accountable for the analysis and the decision making. |
Código | Nome | Semestre | ECTS | Duração |
---|---|---|---|---|
2297212 | 3D Modeling | S1 | 7 | 75 h |
1. 3D modelling environments 2. Representation of objects 3. Modelling techniques 4. 3D representation 5. Colour, materials and textures 6. Lighting 7. Rendering 8. Optimization for real-time 9. 3D modelling using Blender | ||||
2297213 | Game Engines I | S1 | 7 | 60 h |
1. Introduction to game engines 2. 2D game engine 3. 3D game engines 4. Components of a game engine 5. Unreal Engine: 5.1 Interface 5.2 Blueprint Visual Scripting 5.3 Physics 5.4 UI 5.5 Artificial Intelligence Tools | ||||
2297214 | Visual Effects for Games | S1 | 6 | 60 h |
1. Particles | ||||
2297215 | Web Development | S1 | 4 | 45 h |
1. Basic concepts, technologies and services associated with the Web | ||||
2297216 | Sound Design | S1 | 6 | 75 h |
1. Introduction to Sound 1.1. Propagation and psychoacoustics 1.2. Digital audio 1.3. Sound spatialization 2. Audio devices 2.1. Electroacoustic systems 2.2. Mixer 2.3. Audio hardware 2.4. Audio software 3. Sound Design 3.1. Recording 3.2. Editing and effects 3.3. Mixing 4. Game audio 4.1. Sound effects 4.2. Music 4.3. Occlusion, reverb, collisions 4.4 Adaptive audio 4.5 Audio middleware | ||||
2297217 | Photography and Video | S2 | 5 | 60 h |
1. Photography concepts | ||||
2297218 | 3D Simulation and Animation | S2 | 5 | 60 h |
1. The animation process | ||||
22972019 | Multimedia Interaction Techniques | S2 | 4 | 45 h |
1. Investigation of interaction types and interfaces 2. The importance of user studies and the concept of accessibility 3. Concepts of player psychology applied to interaction and game design 4. Games User Research (GUR) 5. Sensory and cognitive immersion, memory and attention 6. Learning and application of GUR methods 7. User experience (UX) evaluation through playtests 8. Planning, developing and conducting usability tests with users | ||||
2297220 | Option I | S2 | 6 | 60 h |
O estudante deverá escolhe uma das seguintes UC: Game Engine II | Motores de Jogos II 1. C++ Programming Language 3D Production | Produção 3D 1. Project planning | ||||
2297221 | 3D Game Project | S2 | 10 | 75 h |
The subject does not have defined contents, since it depends on the project that each student (or each group of students) develops. In fact, there are multiple proposals: one per group of three students. Any different team size must be treated as an exception and can only be admitted by means of a documented justification. The professor responsible for the curricular unit is accountable for the analysis and the decision making. |
Código | Nome | Semestre | ECTS | Duração |
---|---|---|---|---|
2297222 | Option II | S1 | 30 | 60 h |
O estudante deverá escolher 5 unidades curriculares que constam do conjunto apresentado em Opção II Cinema 1. Pre-production 1.1 Script writing 1.2 Storyboard 1.3 Animatik 1.4 Project Development 2. Production 2.1 Photography 2.2 Acting 2.3 Directing 2.4 Hair and makeup 2.5 Audio recording 2.6 Art Direction 3. Post-production 3.1 Editing 3.2 Visual effects 3.3 Sound Design e Foley 3.4 Music 3.5 Mixing 3.6 Color grading 4. Cinematography 4.1 Lens and composition 4.2 Camera movement 2D Art II | Arte 2D II 1. Concept Art. • Character/Creature Design. • Environment and Scene design. 2. Digital illustration. • Digital illustration tools. • Textures. • Pixel art. • Visual style. – Interpret and obey a specific visual style. – Develop a visual style Visual Effects for Cinema | Efeitos Visuais para Cinema 1. Notions and VFX typologies 3D Art | Arte 3D 1. Graphic interface Computer Graphics | Computação Gráfica 1. Computer Graphics Advanced Game Programming Topics | Tópicos Avançados de Programação de Jogos 1. Introduction to C++ Artificial Intelligence Applied to Games | Inteligência Artificial Aplicada aos Jogos 1. Introduction to Artificial Intelligence | ||||
2297223 | Entrepreneurship and Marketing Applied to Entertainment | S2 | 3 | 45 h |
2297224 | Final Project / InternShip | S2 | 27 | 640 h |
O estudante poderá optar por realizar Projeto ou Estágio. |
Condições de acesso
Concurso Nacional de Acesso ao Ensino Superior (CNAES)
Provas de Acesso
Para 2024/2025 – uma das seguintes:
(03) Desenho
(10) Geometria Descritiva
(16) Matemática
A partir de 2025/2026
Um dos seguintes conjuntos:
(16) Matemática
(18) Português
ou
(03) Desenho
(18) Português
ou
(10) Geometria Descritiva
(18) Português
Consulte a Deliberação, fixada para cada ano letivo, que estabelece a correspondência entre os exames nacionais do ensino secundário e as provas de ingresso no Portal da Direção-Geral do Ensino Superior.
Preferência regional
Área de influência: Aveiro, Castelo Branco, Coimbra, Leiria, Lisboa e Santarém
Vagas: 30%
Classificações mínimas
Nota de candidatura: 100 pontos
Provas de ingresso: 95 pontos
Fórmula de cálculo
Média do secundário: 65%
Provas de ingresso: 35%
Concursos Especiais, Reingresso e Mudança de Par Instituição/Curso
Podes consultar toda a informação referente a estas candidaturas na página Candidaturas licenciaturas.
Estudante Internacional
Todas as informações relacionadas com a candidatura do Estudante Internacional ao Politécnico de Leiria devem ser consultadas na página de Candidaturas de Estudantes Internacionais.
Concurso Nacional de Acesso ao Ensino Superior (CNAES)
Provas de Acesso
Para 2024/2025 – uma das seguintes:
(03) Desenho
(10) Geometria Descritiva
(16) Matemática
A partir de 2025/2026
Um dos seguintes conjuntos:
(16) Matemática
(18) Português
ou
(03) Desenho
(18) Português
ou
(10) Geometria Descritiva
(18) Português
Consulte a Deliberação, fixada para cada ano letivo, que estabelece a correspondência entre os exames nacionais do ensino secundário e as provas de ingresso no Portal da Direção-Geral do Ensino Superior.
Preferência regional
Área de influência: Aveiro, Castelo Branco, Coimbra, Leiria, Lisboa e Santarém
Vagas: 30%
Classificações mínimas
Nota de candidatura: 100 pontos
Provas de ingresso: 95 pontos
Fórmula de cálculo
Média do secundário: 65%
Provas de ingresso: 35%
Concursos Especiais, Reingresso e Mudança de Par Instituição/Curso
Podes consultar toda a informação referente a estas candidaturas na página Candidaturas licenciaturas.
Estudante Internacional
Todas as informações relacionadas com a candidatura do Estudante Internacional ao Politécnico de Leiria devem ser consultadas na página de Candidaturas de Estudantes Internacionais.
Acreditação
Estado: Acreditado
Nº de anos de acreditação: 6
Data da publicação: 28-04-2014
Acreditação A3ES
Estado: Acreditado
Nº de anos de acreditação: 6
Data da publicação: 28-04-2014
Acreditação A3ES
Mais informações
Plano de estudos
Despacho n.º 7182/2018, DR n.º 144 – 2S. de 27 de julho
Plano de estudos
Despacho n.º 7182/2018, DR n.º 144 – 2S. de 27 de julho
Candidatura
Depois de escolheres o curso confirma no botão como me candidato a opção que se adequa ao teu perfil.
Taxa de candidatura
60€
60€
Taxa de matrícula/inscrição
Contingente geral: 30€*
Contingente internacional: 100€*
*Inclui Seguro Escolar
Contingente geral: 30€*
Contingente internacional: 100€*
*Inclui Seguro Escolar
Propina anual
Contingente geral: 697€
Contingente internacional: 3000€
Contingente geral: 697€
Contingente internacional: 3000€