Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR)

Dissertações de Mestrado da ESAD.CR disponíveis no repositório Ic-Online

Mestrado em Artes Plásticas

Título: Os espaços laterais : força e figura na prática contemporânea da pintura e do desenho

Autor: Rui Manuel Lopes Carreira

[+] Info

 

Mestrado em Gestão Cultural

Título: A importância dos eventos para as instituições culturais : o caso do Serralves em Festa

Autor: Ana Catarina Coelho Ferreira

[+] Info

 

Mestrado em Design do Produto

Título: Tear : estimulação física e cognitiva na prevenção da demência

Autor: Sandro Filipe Vieira Barbosa

[+] Info

 

Mestrado em Design do Produto

Título: De Ico drums : tarolas em cerâmica

Autor: Paolo Martini

[+] Info

Ver mais

Vamos falar de leitura e bibliotecas? – Entrevistas aos leitores da Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR)

Vamos falar_junho_2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nome:

Flora Moura Horta

Qual o curso que frequenta?
Design Gráfico e Multimédia.

Que género de leitura gosta mais?
Fantasia, aventura, policiais e não-ficção.

Algum livro que tenha sido marcante? Porquê?
“A Series of Unfortunate Events”. Pelo estilo da escrita, a surrealidade do mundo em que as personagens principais estão versus a lógica do raciocínio dessas personagens.
Não sendo um mundo mágico é um mundo muito interessante e misterioso.

Uma definição de biblioteca:
Conjunto de diferentes fontes de conhecimento/informação.

 

 

 

Ver mais

Sugestões de leitura da Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR) – junho 2017

Se não conseguir visualizar corretamente o conteúdo, clique aqui .

 

Ver mais

Novidades bibliográficas – Biblioteca Campus 3 (ESAD.CR)

JUNHO 2017


1

 

Título: Looking closer : critical writings on graphic design

Ed. lit. Michael Bierut, Steven Heller, William Drenttel

Cota: 744-83

 

Looking Closer is a collection of the best contemporary writing about graphic design, including theoretical, practical, business-oriented, philosophical, and humorous essays. Selected by a prestigious editorial committee composed of Michael Bierut, William Drenttel, Steven Heller,and DK Holland, the essays reflect on inspiration, ethics, “isms,” the impact of new technology, and the role of design in the larger culture.

Allworth Press, an imprint of Skyhorse Publishing, publishes a broad range of books on the visual and performing arts, with emphasis on the business of art. Our titles cover subjects such as graphic design, theater, branding, fine art, photography, interior design, writing, acting, film, how to start careers, business and legal forms, business practices, and more. While we don’t aspire to publish a New York Times bestseller or a national bestseller, we are deeply committed to quality books that help creative professionals succeed and thrive. We often publish in areas overlooked by other publishers and welcome the author whose expertise can help our audience of readers.

 2

 

Título: The design culture reader

ed. lit. Ben Highmore

Cota: 74-88

 

Design is part of ordinary, everyday life, to be found in every room in every building in the world. While we may tend to think of design in terms of highly desirable objects, this book encourages us to think about design as ubiquitous (from plumbing to television) and as an agent of social change (from telephones to weapon systems).

The Design Culture Reader brings together an international array of writers whose work is of central importance for thinking about design culture in the past, present and future. Essays from philosophers, media and cultural theorists, historians of design, anthropologists, cultural historians, artists and literary critics all demonstrate the enormous potential of design studies for understanding the modern world.

Organised in thematic sections, The Design Culture Reader explores the social role of design by looking at the impact it has in a number of areas – especially globalisation, ecology, and the changing experiences of modern life. Particular essays focus on topics such as design and the senses, design and war and design and technology, while the editor’s introduction to the collection provides a compelling argument for situating design studies at the very forefront of contemporary thought.

 3

 

Título: Novos princípios do urbanismo : seguido de Novos compromissos urbanos – um léxico

Autor: François Ascher

Cota: 711.4-128

 

Esta edição reúne as duas últimas obras de François Ascher sobre urbanismo: Les Nouveaux Principes de L’Urbanisme – La fin des villes n’est pas à l’ordre du jour (2001) e Les Nouveaux Compromis Urbains – Lexique de la ville plurielle (2008).

Consagrado com o Grand Prix de l’Urbanisme 2009, François Ascher (1945-2009) foi um dos mais influentes investigadores e profeta do novo paradigma do urbanismo contemporâneo que anunciara em 1995 com Metapolis: Acerca do Futuro da Cidade.


4

 

Título: Acoustic territories : sound culture and everyday life

Autor: Brandon LaBelle

Cota: 534-11

 

Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life offers an expansive reading of auditory life. It provides a careful consideration of the performative dynamics inherent to sound culture and acts of listening, and discusses how auditory studies may illuminate understandings of contemporary society. Combining research on urbanism, popular culture and auditory issues, Acoustic Territories opens up multiple perspectives – it challenges debates surrounding noise pollution and charts an “acoustic politics of space” by unfolding auditory experience as located within larger cultural histories and related ideologies.

Brandon LaBelle traces auditory life through a topographic structure: beginning with underground territories, through to the home as a site, and then further, to streets and neighborhoods, and finally to the sky itself. This structure follows sound as it appears in specific auditory designs, as it is mobilized within various cultural projects, and queries how it comes to circulate through everyday life as a medium for social transformation. Acoustic Territories uncovers the embedded tensions and potentiality inherent to sound as it exists in the everyday spaces around us.

Ver mais

Dissertações de Mestrado da ESAD.CR disponíveis no repositório Ic-Online

Mestrado em Artes Plásticas

Título: As formas do informe

Autor: Viktoria Sydorenko

 [+]  Info 

 

Mestrado em Design Gráfico

Título: Autoria e originalidade na perspectiva do tropo matricial : Apropriação, Mashup e Remix como pressupostos para a criação original

Autor: Frank Reis Oliveira

 [+]  Info 

 

Mestrado em Design Gráfico

Título: The logo in the Heavy Metal culture : Understanding and registration of existing codes and visual patterns

Autor: Marco Rafael da Silva Alexandre

 [+]  Info

 

Mestrado em Design Gráfico

Título: Design thinking e o processo de rebranding : rebranding empresarial

Autor: Tiago dos Santos Carvalhinho

 [+]  Info 

 

Ver mais

Exposição de trabalhos dos alunos Erasmus – Biblioteca Campus 3 (ESAD.CR)

A Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR) acolhe, até ao próximo dia 5 de maio, a exposição de trabalhos dos alunos Erasmus. Esperamos pela tua visita!

Ver mais

Sugestões de leitura da Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR) – maio 2017

Se não conseguir visualizar corretamente o conteúdo clique aqui

 

Ver mais

Novidades bibliográficas da Biblioteca do Campus 3 – ESAD.CR

Maio 2017


1

 

Título: Laboratório de escrita para teatro : textos 2015/16

coord.  Rui Pina Coelho

Cota: 82-2-362

 

Este livro é o resultado de um programa mais lato de apoio e incentivo a novas ou emergentes dramaturgias portuguesas, apresentando os textos resultantes do processo de escrita desenvolvido por oito autores no TNDM II na temporada de 2015/16, e apresentados publicamente no Voz Alta – Festival de Leituras Encenadas.

 2

 

Título: The continental aesthetics reader

ed. lit.: Clive Cazeaux

Cota: 7.01-520

 

The Continental Aesthetics Reader brings together classic and contemporary writings on art and aesthetics from the major figures in continental thought. The second edition is clearly divided into seven sections: Nineteenth-Century German Aesthetics; Phenomenology and Hermeneutics; Marxism and Critical Theory; Excess and Affect; Embodiment and Technology; Poststructuralism and Postmodernism; Aesthetic Ontologies.

Each section is clearly placed in its historical and philosophical context, and each philosopher has an introduction by Clive Cazeaux. An updated list of readings for this edition includes selections from Agamben, Butler, Guattari, Nancy, Virilio, and Žižek. Suggestions for further reading are given, and there is a glossary of over fifty key terms.

Ideal for introductory courses in aesthetics, continental philosophy, art, and visual studies, The Continental Aesthetics Reader provides a thorough introduction to some of the most influential writings on art and aesthetics from Kant and Hegel to Badiou and Rancière.

 3

 

Título: Tiranossauro Rex : procedimento básico de memorização e esquecimento

Autor: Alex Cassal

Cota: 82-2-366

 

A memória imaginada como uma espécie de biblioteca-arquivo onde todas as etiquetas foram trocadas. Neste lugar, poderíamos encontrar livros de ficção científica na secção de historiografia e fotos de um filme de detetives coladas num álbum de família; caixas que acumulam recordações de viagens, receitas médicas, obituários de pugilistas, vestígios de seres pré-históricos e um cinzeiro de porcelana em formato de casa. Suponham, agora, que um investigador pouco criterioso tentava escrever uma biografia das pessoas que possuíram aquele acervo. Que relato espantoso e acidentado resultaria daí?

 4

 

Título: The studio

ed. lit. Jens Hoffman

Cota: 7.01-514

 

With the emergence of conceptual art in the mid-1960s, the traditional notion of the studio became at least partly obsolete. Other sites emerged for the generation of art, leading to the idea of “post-studio practice.” But the studio never went away; it was continually reinvented in response to new realities. This collection, expanding on current critical interest in issues of production and situation, looks at the evolution of studio–and “post-studio”–practice over the last half century.

In recent decades many artists have turned their studios into offices from which they organize a multiplicity of operations and interactions. Others use the studio as a quasi-exhibition space, or work on a laptop computer–mobile, flexible, and ready to follow the next commission.

Among the topics surveyed here are the changing portrayal and experience of the artist’s role since 1960; the diversity of current studio and post-studio practice; the critical strategies of artists who have used the studio situation as the subject or point of origin for their work; the insights to be gained from archival studio projects; and the expanded field of production that arises from responding to new conditions in the world outside the studio. The essays and artists’ statements in this volume explore these questions with a focus on examining the studio’s transition from a workshop for physical production to a space with potential for multiple forms of creation and participation.

Ver mais

Vamos falar de leitura e bibliotecas? – Entrevistas aos leitores da Biblioteca do Campus 3 (ESAD.CR)

Entrevista-01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nome:
Cátia Alexandra Caetano Ferreira

Qual o curso que frequenta?
Licenciatura em Design Gráfico (Pós-Laboral).

Que género de leitura gosta mais?
Livros de suspense.

Algum livro que tenha sido marcante? Porquê?
O livro “A rapariga no comboio”, sobretudo pela maneira como a história está narrada.

Uma definição de biblioteca:
Para mim a biblioteca é um espaço onde gosto de estudar.

 

 

Ver mais

Dissertações de Mestrado da ESAD.CR disponíveis no repositório Ic-Online

Mestrado em Design Gráfico

Título: Branding Massamá e Monte Abraão : uma identidade valorizada ao encontro do que o subúrbio tem

Autor: Susana Guerreiro Barroso

>> Mais info

 

Mestrado em Design Gráfico

Título: Formatos dos jornais. Transformações : Análise e proposta gráfica ao jornal impresso e o futuro do seu formato (redesign do jornal i)

Autor: Tânia Isabel Alves Forreta

>> Mais info

 

Mestrado em Design do Produto

Título: Suportar a tradição

Autor: José Donato Gonçalves Ornelas

>> Mais info

 

Mestrado em Design do Produto

Título: Analogias entre cerâmica & culinária

Autor: Rita Alexandra Ribeiro Frutuoso

>> Mais info

 

 

Ver mais